Roma Roma Roma , part I .

Pobyt nasz w Rzymie podczas Świąt Bożego Narodzenia należał do bardzo udanych.
Sprzyjała nam pogoda, temperatury nie schodziły poniżej 15 stopni powyżej zera.
W tym samym czasie w Norwegii było bardzo zimno. Może właśnie dlatego nie byliśmy ubrani całkowicie stosowanie do tej sytuacji.

Nasza przygoda zaczęła się na lotnisku Oslo- Torp.

Najpierw polecieliśmy z samego rana do Amsterdamu liniami KLM, a po 4 godzinnej przerwie podróż kontynuowaliśmy włoskimi liniami Alitalia.

Oba loty były bardzo punktualne i przebiegały bez najmniejszych zakłóceń. Trochę obawiałam się lotu do Amsterdamu, gdyż miałam wcześniejsze doświadczenia z lotu turbośmigłowcami i ten poprzedni lot nie należał do najprzyjemniejszych.

Po przylocie na lotnisku Fiumicino-Leonardo da Vinci doznaliśmy lekkiego szoku w związku z brakiem czytelnych oznaczeń tego miejsca. Przez prawie pół godziny błądziliśmy w poszukiwaniu stacji kolejowej, gdyż chcieliśmy skorzystać z najszybszego ( i najdroższego ) bezpośredniego połączenia kolejowego Leonardo Express do centrum Rzymu, stacji Termini.

W Norwegii większość osób poniżej 70 roku życia mówi bardzo dobrze po angielsku, a tutaj nawet w takim miejscu jakim jest lotnisko międzynarodowe nie łatwo było poprosić kogoś o pomoc bez znajomości lokalnego języka.

Na dworcu Termini było już zdecydowanie lepiej. Stąd bez trudu znaleźliśmy wyjście i dość szybko dotarliśmy do hotelu. Tak jak pisałam wcześniej zarezerwowaliśmy hotel w pobliżu dworca Termini, co okazało się bardzo dobrym pomysłem, nie tylko przy przylocie/ odlocie , ale podczas całego naszego pobytu. Na dworcu Termini krzyżują się bowiem dwie linie metra.

roma kilonia 693

Watykan

Na Watykan poświeciliśmy więcej niż jeden dzień zwiedzania, choć to i tak za mało, bo oglądać jest co.

Plac św. Piotra.

Tłumy przed Urbi et Orbi.

Udało nam się dojść całkiem blisko bazyliki, miejsca były siedzące, ale tłumy i tak przed nami.

Szopka na pl. św. Piotra.

Widok na bazylikę z daleka.

Z bazyliki blisko jest do zamku św. Anioła (Castel Sant Angelo) i Tybru.

Zwiedzanie bazyliki św. Piotra zostawiliśmy sobie na kolejny dzień.

Ludzi jest bardzo dużo, a przecież nie byliśmy w okresie największego ruchu turystycznego. Kolejka chętnych do wejścia bardzo długa.

Zwiedziliśmy bazylikę oraz groty. Wstęp do miejsc kultu jest bezpłatny.

Dla osób pragnących zobaczenia Watykanu w lotu ptaka polecam wejście na kopułę bazyliki. Taka przyjemność kosztuje od 6 do 8 euro w zależności od tego czy chcemy częściowo korzystać z windy. Nie polecam wejścia na kopułę osobom o słabej kondycji fizycznej oraz bardzo otyłym. Schody na samym szczycie są bardzo wąskie, mają może 30cm szerokości.

Widoki z góry na wnętrze oraz okolicę bazyliki i cały Watykan rekompensują jednak te niedogodności.

Najdroższą atrakcją w Watykanie stanowią słynne Muzea Watykańskie. Nie tylko sam koszt może stanowić przeszkodę, ale również kolejki do wejścia. Zakupiliśmy bilety na stronie internetowej Watykanu, dzięki czemu zaoszczędziliśmy sporo czasu.

Jedno z ostatnich zdjęć przedstawia obraz Jana Matejki „Sobieski pod Wiedniem”, mieszczący się w Muzeach Watykańskich w sali Sobieskiego.

Wszystkie zamieszczone zdjęcia są moją własnością. Dziękuję za uwagę 🙂

2 thoughts on “Roma Roma Roma , part I .

1. super, my wybieramy się już za niecałe 2 tygodnie, mam nadzieję, że pogoda dopisze i że nie będzie zbyt dużych kolejek 🙂 Kupowaliście bilety wstępu przez internet albo na miejscu? Jak wyglądają ceny?

1. http://biglietteriamusei.vatican.va/musei/tickets/index.html
      16,00 € osoba +4,00 € za wcześniejszą rezerwację.
      Przed tym muzeum jak i np. koloseum stoją koniki i sprzedają bilety po mocno zawyżonych cenach, a i tak potem z nimi trzeba stać w kolejce.
      Do koloseum nie koniecznie bym rezerwowała bilet online, bo są 2 kolejki (jedna już w biletami) i obie tak samo długie, ale w Watykanie warto zamówić wcześniej, idzie to sprawniej. Bilet z koloseum ważny też w forum romanum (o tym przewodniki nie informują) tego samego dnia.